جهش میلیونی قیمت ایربگ پراید در بازار لوازم یدکی – هوا شناسی شمال کاسپین

هوا شناسی گیلان و رشت و مازندان و اخبار هواشناسی

به گزارش «اخبار خودرو»، در ماه‌های اخیر به‌دلیل نوسان نرخ ارز و عدم واردات لوازم یدکی به کشور، قیمت برخی از آن‌ها تا چند برابر افزایش پیدا کرده است. بیان عبارت «تصادف ممنوع» به عنوان یک هشدار به مالکان خودروها شاید سبب افزایش دقت رانندگی و کاهش میزان خطای آن‌ها شود.

 یکی از قطعاتی که در ماه‌های اخیر افزایش چند برابری قیمت را در بازار تجربه کرده، ایربگ خودرو است. سیستم ایربگ به‌عنوان یکی از سیستم‌های مهم ایمنی در خودرو وظیفه دارد هنگام تصادف مانع از برخورد سرنشینان با قطعات داخلی اتاق شود. زمانی که ضربه ناشی‌از تصادف یا شتاب منفی وارد خودرو می‌شود، سنسورهای ضربه و شتاب، سیگنالی را جهت فعال‌سازی کیسه هوا به ECU ارسال می‌کنند. در کمتر از چند میلی‌ثانیه کیسه پر از هوا شده و مانع برخورد سرنشینان به داشبورد و ادوات درون کابین می‌شود.

سیستم ایربگ از تعدادی سنسور ضربه و شتاب، کیسه هوا، چاشنی و واحدکنترل الکترونیکی تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش‌های این سیستم کیسه، چاشنی و واحد کنترلی آن است. جنس کیسه هوا از منسوجات الیاف‌دار نایلونی است و ضخامتی در حدود نیم میلی‌متر دارد.

چاشنی وظیفه فعال کردن کیسه هوا را عهده دارد و از موادی مانند آزیدسدیم، نیترات‌پتاسیم یا اکسید آهن و… تشکیل شده است. پس از اعمال قوانین سختگیرانه، بسیاری از خودروهای تولید داخل، به سیستم ایربگ مجهز شده‌اند. از نکات قابل‌توجه درخصوص نگهداری خودرو این است که پس از هر تصادف مالک باید سیستم ایربگ را تعویض کند، زیرا مجموعه کیسه و چاشنی یک قطعه یک‌بارمصرف هستند.

اگر برای خرید یک جفت ایربگ ارزان‌ترین خودرو تولید داخل یعنی پراید به بازار مراجعه کنید، با قیمت سه میلیون و 500 هزار تومانی آن مواجه خواهید شد. شاید قیمت این قطعه برای خودرویی که لقب ارزان‌ترین خودرو تولید داخل را یدک می‌کشد، منطقی نباشد، البته ناگفته نماند جهش ناگهانی قیمت پراید در بازار سبب شده است قطعات یدکی این خودرو نیز افزایش قیمت را تجربه کنند.

به‌گفته برخی کارشناسان در کشور توان تولید ایربگ و چاشنی آن وجود ندارد بنابراین عدم تولید و نوسانات نرخ ارز سبب افزایش چندبرابری قیمت این قطعه در بازار شده است.

گرانی ایربگ خودروها، مالکان را ناگزیر به سمت تهیه و خرید استوک این قطعه سوق می‌دهد. در این بین مالکانی هستند که از بیم فعال شدن ایربگ اقدام به غیرفعال‌سازی آن می‌کنند تا اگر تصادفی رخ داد هزینه خرید ایربگ به آن‌ها تحمیل نشود.

این عوامل می‌توانند سبب کاهش ایمنی خودرو و صدمه جدی سرنشینان شوند. از این‌رو مسئولان و مهندسان باید اقدامی جهت کاهش قیمت منجی سرنشینان یا همان ایربگ انجام دهند تا میزان صدمات جانی ناشی‌از تصادف کاهش یابد. صنعت خودرو زمانی که فرصت داخلی سازی این قطعه را داشت، اقدام به بومی‌سازی آن نکرد و اکنون باید منتظر کاهش ایمنی خودروها در تصادفات باشیم. 

تبلیغات در تلگرام و پرداخت قبض و عکس پروفایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *